Min textila
bakgrund
Som 17-åring lämnade jag Gotland för att utbilda mig
inom textil. Efter en härlig praktiktid hos Hemslöjden i
Växjö, gick färden till Nyköping och textilingenjörerna
Maj och Ingvar Percy, där tillfälle gavs till fördjupning
i tillskärning och vävning. Tiden hos Jobs Handtryck i Leksand,
under Eva Jobs ledning, blev en elevtid som kom att prägla hela
min fortsatta yrkesbana. I verkstan målade jag schabloner med
mönster från Nordiska Museets samlingar, och på nätterna
färgade och tryckte vi inför öppnandet av Evas blocktrycksverkstad
på Skansen. Sedermera blev jag föreståndare för
Jobsbutiken i Gamla Stan. Tre terminer på Nyckelviksskolan i
Lidingö utgjorde fortsättningen på min textila resa
genom Sverige. Nästa anhalt blev Borås och Textilinstitutet,
här fick jag frossa i mitt huvudintresse, att rita mönster.
Från skiss, till färdig produkt, i skolans maskinella
verkstäder, en process nyttig för självkänslan.
Tillbaka till Stockholm och praktik hos NK:s Designgrupp under ledning
av Wanja Djanaieff. Ritade servetter och tapeter högst upp
under takåsarna i NK-huset. Stockholms läns Hemslöjd
på Drottninggatan blev sen min arbetsplats i några år.
1976 började mitt arbete med Tobias Langs mönster , efter
ett uppdrag från Gotlands Hemslöjd och Gotlands Fornsal.
Aldrig kunde jag då ana att jag fortfarande 40 år senare
skulle arbeta med dessa mönster.
Efter flytt tillbaka till Gotland 1980, var jag under 6 års
tid verksam vid Gotlands Läns Hemslöjd i Visby. Förutom
alla förekommande sysslor på en länshemslöjd,
ritade jag på frilansbasis också ett antal kormattor
för våra vackra medeltida Gotländska kyrkor. Produktionen
med Tobias Langs mönster övergick från blocktryck
till screentryck i min miniverkstad på 15 kvadrat.1990 startade
sommarförsäljning på gården i Norrlanda och
sen dess har utvidgning skett i flera etapper.
Visdomsord av Olle Olsson Hagalund har följt mig genom livet:
Allt skapande av skönhet måste få en långsam
mognad. |